ثبت وب سایت          تبلیغات          RSS          درباره ما          تماس با ما
امروز دوشنبه، ۲ مهر ۱۳۹۷

نظارت مستمر بر مصوبات شورای عالی وزارت آموزش و پرورش

نظارت مستمر بر مصوبات شورای عالی وزارت آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار مهر، مجید رعنایی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در جلسه هماهنگی با گروه های نظارتی این شورا با اشاره به اینکه هدف نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی هدایت گرایانه، خیر خواهانه، اصلاح، رفع موانع ، محدودیت ها و چالش های اجرای مصوبات است، گفت: در این زمینه تعامل بین دست اندرکاران تدوین و تصویب مصوبات و کارشناسان و مجریان ذیربط و نظارت بر حسن اجرا از عوامل مهمی است که منجر به تحقق اهداف مصوبات خواهد شد.

نظارت مستمر بر مصوبات شورای عالی وزارت آموزش و پرورش

وی اضافه کرد: منظور از نظارت بر حسن اجرای مصوبات؛ رصد و مراقبت مستمر از فرآیند اجرای مصوبات از طریق تعامل و دریافت اطلاعات؛ مقایسه آن با وضع مطلوب و ارایه بازخورد به مراجع ذیربط برای کمک به تحقق اهداف مورد انتظار مصوبه است.

رعنایی با اشاره به اهداف نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی، اظهار داشت: کمک به اثربخشی مصوبات، حصول اطمینان از صحت اجرای مطلوب مصوبات مطابق با انتظارات پیش بینی شده، شناسایی نقاط قوت و موانع، محدودیت ها، نارسایی ها و مشکلات اجرایی مصوبات، ارائه پیشنهادها و راهکارهای مناسب برای حل مسایل و مشکلات اجرایی و یا بازنگری و اصلاح مصوبات از جمله مهمترین این اهداف است.

وی دقت و صحّت، رعایت اخلاق و حقوق انسانی در نظارت از اصول حاکم بر نظارت بر حسن اجرای مصوبات بر شمرد و گفت: نظارت باید نیازهای اطلاعاتی شورای عالی وکمیسیون های مربوط را در حوزه های تصمیم سازی و تصمیم گیری بر طرف نماید و روش های نظارتی باید با توجه به نوع مصوبه، موقعیت های مختلف، واقع بینانه و مقرون به صرفه طراحی و اجرا گردد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش اظهار داشت: نظارت باید با رعایت اخلاق حرفه ای و حمایت از حقوق افراد همراه باشد و ناظران باید در تعامل با افراد به شان و ارزش انسانی آنان احترام بگذارند و اطلاعات حاصل از نظارت باید از مقبولیت، پایایی و روایی لازم برخوردار باشد.

وی با اشاره به سیاست ها و خط مشی های نظارت و ارزشیابی مصوبات شورای عالی، افزود: تاکید بر اجرای نظارت عالیه وکلان، هم افزایی نظارتی در سطوح مختلف نظام آموزشی، بهره گیری از ظرفیت های درون و برون سازمانی، تقویت روحیه خود کنترلی و خود ارزیابی، گسترش دامنه تعامل با ذی نفعان، استفاده از اعضای شورا و کمیسیون های وابسته در فرایند نظارت، استفاده از فناوری های نوین، توجه به صرفه جویی در بهره گیری از منابع، از جمله این سیاست ها و خط مشی هاست.

وی با اشاره به مراحل چهارگانه نظارت، اظهار داشت: برای هریک از مصوبات، باید پیشنهاده نظارت تنظیم و به اجرا در آید تا اصول حاکم بر نظارت بویژه اصل دقت و صحت مورد توجه قرار گیرد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش با بیان انواع نظارت، گفت: یکی نظارت برنامه ای است، یعنی فعالیت های نظارتی بر اساس برنامه های مدون و منظم سالانه و با توجه به محدودیت های زمانی، مالی و انسانی و با مطمح نظر قراردادن ملاک های :گستره و شمولیت مصوبه، اهمیت وضریب بالای تاثیر گذاری مصوبه، آزمایشی بودن مصوبه، جدیدالتصویب بودن مصوبه و ... صورت می پذیرد.
رعنایی افزود: نظارت فوق العاده، به مجموعه فعالیت هایی که نظارتی خارج از برنامه ریزی مستمر سالانه که حسب دستور مقامات مذکور در ماده 4 آیین نامه داخلی شورا در محدوده موضوع ارجاعی انجام می گیرد.

وی درباره نظارت موردی، اظهار داشت: فعالیت های نظارتی برای بررسی مشکلات گزارش شده در محدوده وظایف و اختیارات دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش صورت می گیرد.
رعنایی با اشاره به سطوح نظارت بر حسن اجرای مصوبات، ابراز داشت: مصوبات شورای عالی عموماً از نظر محتوایی با سطوح گوناگون وزارت آموزش و پرورش مرتبط است و این مصوبات در حوزه های ستاد، استان، منطقه و واحدهای آموزشی اجرا می شود. لذا سطوح نظارت برحسن اجرای مصوبات از حوزه ستادی تا واحدهای آموزشی است.

وی درباره روش های نظارت، گفت: به منظور نظارت مستقیم، هیات های بازدیده کننده متشکل از اعضای شورای عالی و کمیسیون های آن، مدیران وکارشناسان دبیرخانه، کارشناسان ذی ربط از معاونت های حوزه ستادی و در صورت ضرورت از بازنشستگان آموزش و پرورش می باشد که براساس موضوع مصوبه به استانها و مراکز مورد نظر جهت مشاهده و مصاحبه اعزام خواهند شد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

موارد مرتبط

نظرات

کد امنیتی
فرصت نگار
فرصت نگار

اشتراک در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه نیازنگار می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

دیگران می خوانند